Voortenten Specialist "De Voortgang"

Eurekaweg 10  -  2991 ZB  Barendrecht  -  Telefoon:  0180-628481

E-mail:  info@devoortgang.nl  -  Internet:  www.devoortgang.nl

Klik op foto voor vergroting  Klik op foto voor vergroting  Klik op foto voor vergroting    Klik op foto voor vergroting  Klik op foto voor vergroting  Klik op foto voor vergroting  Klik op foto voor vergroting

Home

Producten De Voortgang

Voordelige voortenten

Aanbiedingen voortenten

Diepe seizoenvoortenten

Uitbouwen voortenten

Deeltenten

Lichtgewicht deeltenten

Wintertenten

Bustenten en -luifels

Campertenten

Opberg- en toilettenten

Kip voortenten/luifels

T@B en Adria Action

Speciale voort. en luifels

Luifels en zonneluifels

Voorzonluifels

Wintervaste voortenten

MTH-Zeltbau wintervast

Accessoires

Omloopmaat voortent

Beschermdaken

Truma - Dometic Airco's

Caravanbanden

Nieuws en diversen

Voortent opzetten

Windschermen

Sanibroyeur

Verzekeringen

Nuttige informatie

Route naar De Voortgang

Leveranciers/Linken

Info fomulier

Openingstijden

Contact

 

 

VOORTENTEN SPECIALIST

DE VOORTGANG

EUREKAWEG 10

2991 ZB BARENDRECHT

Route naar De Voortgang

 

Telefoon: 0180-628481

 

 

Telefoon:  0180-628481

Fax:           0180-628864

KvK R'dam:    54094887

 

 

  

 

 

Laatst bijgewerkt op:

08-11-2017

 

 

Caravanbanden

Wij verkopen geen caravanbanden. Deze bladzijde is puur een stukje informatie naar de caravanbezitter om de gegevens op uw banden te kunnen analyseren.

         

  • De banden van uw caravan vormen een belangrijk onderdeel van uw caravan en verdienen daarom extra aandacht. De slijtage van een caravanband is veelal niet direct zichtbaar en daarom is controle noodzakelijk.

  • De caravanband is ook een belangrijke schakel in het laadvermogen van de caravan. Soms wordt door fabrikanten nog een beroep gedaan op de zogenaamde 10%-regel.

  • Een juiste bandenspanning draagt bij aan uw veiligheid bij het rijden met een caravan.

Controleer uw caravanbanden

Banden van caravans slijten nauwelijks. Er worden slechts weinig banden vervangen omdat de profilering is afgesleten. Veel banden vertonen op termijn droogtescheurtjes. Lange tijd was dat dus het moment dat een band werd afgekeurd en vervangen. Dit moment is eigenlijk te laat want uit statistieken blijkt dat de kans op een klapband na 7 jaren sterk toeneemt. De grafiek heeft op die 7 jaren een duidelijke knik. Door de Rai en Bovag wordt geadviseerd om banden van caravans op hun zevende levensjaar te vernieuwen. De leeftijd van een band kan op de band zelf worden afgelezen.

In de zogenaamde DOT-code is productiedatum van de band vermeld. Tot en met 1999 bestaat de DOT-code meestal uit 3 cijfers. Deze cijfers hebben betrekking op de week en het jaar van fabricage, de twee voorlaatste posities geven het weeknummer aan en de laatste positie het laatste cijfer van het jaartal.

Bijvoorbeeld:
400 = Week 40 van het jaar 1990 of 1980
179 = Week 17 van het jaar 1989 of 1979 enz.

Vanaf 2000 wordt de DOT-code in vier cijfers weergegeven, de eerste twee cijfers voor de week en de laatste twee cijfers voor het jaar van fabricage.

Bijvoorbeeld:
2400 = Week 24 van het jaar 2000
0104 = Week 01 van het jaar 2004 enz.

Uiteraard zal de dealer graag even voor je kijken naar de leeftijd van de band. Bij een Bovag- of Focwabeurt gebeurt dat standaard. Indien de band nog in goede conditie verkeert dan kan het moment van vervanging worden doorgeschoven.

Caravanbanden en laadvermogen

Caravans worden door hun grotere lengte en hun rijkere uitrusting steeds zwaarder en daarom worden er ook zwaardere assen onder gemonteerd. Omdat het totale gewicht van de caravan gedragen moet worden door de twee banden, worden hieraan steeds hogere eisen gesteld. Om deze reden wordt gekozen voor banden die extra zijn versterkt (reinforced).

Door de beperking van de breedte van de wielkast van de caravan volstaat een 'normale' autoband niet meer, speciale uitvoeringen welke worden gebruikt voor lichte bestel- c.q. vrachtwagens bieden dan uitkomst. Deze banden voeren bijvoorbeeld de navolgende bandenmaat: -190/60 R 15  88 - (190=Bandbreedte  60=Bandhoogte  R=Radiaalband 15=Velgdiameter/inch  88=Draagvermogen-zie voor aantal kg. in verhouding tot het getal 88 het schema aan onderzijde van deze bladzijde). In dit geval is het draagvermogen van deze band 560 kg. Omdat deze banden nauwelijks duurder zijn dan een 'gewone' versterkte autoband is het aan te bevelen om bij vervanging voor deze banden te kiezen, door het royale laadvermogen hoef je dan ook geen beroep te doen op de zogenaamde 10%-regel.

Het laadvermogen van de caravanband is belangrijk omdat dit moet aansluiten bij de totale asdruk van de caravan. Het gewicht van de caravan moet immers op een veilige manier gedragen worden. Als de caravan van nieuwe banden wordt voorzien is het aan te bevelen om een wat hoger draagvermogen (25 tot 50 kg per band) te nemen. Je hebt zo een extra reserve voor het geval de caravan iets wordt overbeladen (hetgeen veel voorkomt). Teveel reserve is overigens niet verstandig, want door de lagere belasting van de (stuggere) band neemt de veerkracht af en hiermee verminderen weer de rijeigenschappen van de caravan.

Op elke band staat de zogenaamde loadindex van de band vermeld. Deze belastingsindex bestaat uit een getal dat staat voor het draagvermogen in kilo's. Zo staat een loadindex van 90 voor een draagvermogen van 600 kg. De asdruk (totale gewicht van de caravan minus de kogeldruk) mag in dit geval dus 2 x 600 = 1200 kg bedragen.
Zie de tabel aan de onderzijde van deze pagina. In deze tabel zie je de omrekening van belastingindex naar draagvermogen. Wettelijk mag het draagvermogen van een band worden verhoogd met 10% indien niet harder wordt gereden dan 100 km per uur (10%-regeling).

Bandenspanning

Naast een juist laadvermogen moeten caravanbanden ook de juiste bandenspanning hebben voor een veilig weggedrag. Zo hebben caravanbanden een hogere bandenspanning nodig dan de banden van een personenauto.

De bandenspanning dient maandelijks te worden gecontroleerd. Elke band verliest namelijk (door diffusie) geleidelijk lucht. Ook bij een aanraking van de band met een stoeprandje kan er lucht uit de band ontsnappen. Voor het aanpassen van de bandenspanning met lucht kun je bij vrijwel ieder tankstation terecht. Breng hierbij de caravanband op de maximaal toegestane spanning. Voor de trekauto geldt dat bij een vakantierit een bandenspanning wat hoger moet zijn dan bij normaal gebruik. De auto is immers zwaarder beladen met bagage en de druk van de koppeling op de trekhaak.

Behalve met lucht kun je een auto- of caravanband ook laten vullen met stikstof. Het voordeel hiervan is dat stikstof als vulmiddel een constante bandenspanning mogelijk maakt. Door de constante spanning wordt een beter rijgedrag verkregen. Een betere wegligging is het gevolg en de banden zullen minder snel slijten. Ook het rijden met de caravan is zo veiliger. Nadeel van deze methode is dat het vullen alleen kan geschieden bij bandenbedrijven of bij bepaalde caravanbedrijven. Voor de kosten hoef je het echter niet te laten. Een stikstofvulling kost ongeveer 5 euro per band. Een met stikstof gevulde caravanband herken je aan het groene ventieldopje.

Klapband

Indien een caravanband te zwaar wordt belast (overbelading of te weinig draagvermogen) en ook nog eens de bandenspanning te laag is, loop je een groot risico een klapband te krijgen. Vooral tijdens de lange vakantierit kan een band zo oververhit raken en klappen. De gevolgen hierbij zijn groot. Als eerste natuurlijk het gevaar dat de combinatie auto-caravan onbestuurbaar wordt met alle gevolgen van dien. Maar ook kan de caravan een forse schade oplopen. Het rubber van de band kan door 'het slaan' van de restanten de caravanbodem en wand flink beschadigen. Reparatiekosten van enkele duizenden euro's zijn hierbij geen uitzondering.

De 10%-regel

Hoewel de trend onder caravanfabrikanten nu is om de caravan van banden met voldoende laadvermogen te voorzien, komt het nog steeds voor dat caravans zijn uitgerust met banden die het laadvermogen van de caravan niet volledig ondersteunen. In deze gevallen wordt een beroep gedaan op de zogenaamde 10%-regel. Deze regel houdt in dat het laadvermogen van de band (fictief) met 10% mag worden verhoogd wanneer de spanning extra (10%) wordt verhoogd. Er wordt dan wel een limiet gesteld aan de maximale snelheid (max. 100 km p/u).

Door de ANWB is er de afgelopen jaren veel aandacht besteedt aan de noodzaak om caravans te voorzien van banden met voldoende draagvermogen. Zo wordt bijvoorbeeld in de Kampeer & Caravan Kampioen jaarlijks een overzicht gepubliceerd waarin een groot aantal caravanbanden van nieuwe caravans zijn onderzocht op draagvermogen en leeftijd van de band. Naast de invloed die dergelijke publicaties hebben is er de kwestie geweest met klapbanden van het merk
Kumho. Voldoende reden dus voor fabrikanten om niet langer te beknibbelen op een paar goede banden.

Indien je caravan is voorzien van banden welke een beroep doen op de 10%-regel, wordt het gebruik hiervan sterk afgeraden. Door de spanning van een band extra te verhogen wordt namelijk de snelheid waarmee kan worden gereden verlaagd. De combinatie spanning, laadvermogen en snelheid vormen een eenheid, zodra je aan de één iets wijzigt verandert de andere mee. Niet doen dus!
 

Tabel Loadindex

LI

draagvermogen

LI

draagvermogen

70

335 kg

89

580 kg

71

345 kg

90

600 kg

72

355 kg

91

615 kg

73

365 kg

92

630 kg

74

375 kg

93

650 kg

75

387 kg

94

670 kg

76

400 kg

95

690 kg

77

412 kg

96

710 kg

78

425 kg

97

730 kg

79

437 kg

98

750 kg

80

450 kg

99

775 kg

81

462 kg

100

800 kg

82

475 kg

101

825 kg

83

487 kg

102

850 kg

84

500 kg

103

875 kg

85

515 kg

104

900 kg

86

530 kg

105

925 kg

87

545 kg

106

950 kg

88

560 kg

107

975 kg

 

Printversie